Przygotowałam kryteria ocen z geografii dla wszystkich klas gimnazjum, ułatwia to wystawienie ocen z tego przedmiotu i stanowi wązną część Przedmiotowego systemu oceniania
KRYTERIA OCEN GEOGRAFIA - GIMNAZJUM KLASA I OCENA CELUJĄCA
- uczeń posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania,
- biegle posługuje się wiadomościami związanymi z programem nauczania geografii w klasie I,
- rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne oraz wykazuje własną inicjatywę w ich rozwiązywaniu,
- reprezentuje szkołę w olimpiadach, konkursach,
- bierze czynny udział w zajęciach dodatkowych związanych z przedmiotem,
- samodzielnie rozwija swoje zainteresowania w kierunku nauk geograficznych.
OCENA BARDZO DOBRA
- umiejętność samodzielnego planowania i przeprowadzania obserwacji meteorologicznych i astronomicznych,
- bardzo dobra znajomość mapy fizycznej świata,
- umiejętność scharakteryzowania środowiska przyrodniczego dowolnego obszaru na podstawie map i innych źródeł,
- umiejętność oceny wpływu człowieka na środowisko przyrodnicze,
- umiejętność wyjaśniania przyczyn zróżnicowania środowiska przyrodniczego Ziemi.
OCENA DOBRA
- dostrzeganie, nazywanie i wyjaśnianie związków przyczynowo-skutkowych,
- dostrzeganie i opisywanie zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Ziemi,
- odczytywanie głównych cech klimatu z wykresów i tabel,
- dostrzeganie w najbliższym otoczeniu skutków procesów przebiegających z różną prędkością,
- sprawne posługiwanie się współrzędnymi geograficznymi,
- umiejętność wyjaśniania zależności pomiędzy zjawiskami na podstawie porównywania treści map tematycznych,
- dobra znajomość mapy fizycznej świata.
OCENA DOSTATECZNA
- określanie cech Ziemi jako planety oraz jej miejsca w Układzie Słonecznym,
- wykazanie zrozumienia podstawowych procesów zachodzących w atmosferze, hydrosferze i litosferze,
- opisanie klimatu regionu , w którym znajduje się szkoła,
- scharakteryzowanie środowiska przyrodniczego miejsca zamieszkania,
- zaplanowanie i przeprowadzenie prostych doświadczeń,
- podawanie przykładów prostych związków przyczynowo-skutkowych,
- umiejętność wykonania wykresu na podstawie danych liczbowych,
- odczytywanie podstawowych informacji z map tematycznych,
- dostateczna znajomość mapy fizycznej świata.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
- wskazywanie położenia głównych obiektów geograficznych na mapie świata, (kontynenty i oceany, góry i rzeki),
- umiejętność opisania pogody i zrozumienia jej prognozy,
- podawanie przykładów wpływu człowieka na środowisko przyrodnicze,
- dostrzeganie i nazywanie podstawowych zjawisk zachodzących w przyrodzie,
- umiejętność podania przykładów obrazujących zróżnicowanie środowiska przyrodniczego świata.
KRYTERIA OCEN GEOGRAFIA - GIMNAZJUM KLASA II OCENA CELUJĄCA
- uczeń posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania,
- biegle posługuje się wiadomościami związanymi z programem nauczania geografii w klasie II,
- samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne oraz wykazuje własną inicjatywę w ich rozwiązywaniu,
- reprezentuje szkołę w olimpiadach, konkursach,
- bierze czynny udział w zajęciach dodatkowych związanych z przedmiotem, samodzielnie rozwija swoje zainteresowania w kierunku nauk geograficznych.
OCENA BARDZO DOBRA
- umiejętność porównywania cech społeczno-gospodarczych regionów na podstawie danych statystycznych i map,
- samodzielne wyszukiwanie danych statystycznych,
- dostrzeganie związków własnego regionu z innymi obszarami,
- samodzielne opracowanie krótkiej monografii wybranego obszaru z wykorzystaniem różnych źródeł informacji,
- umiejętność przewidywania przebiegu zjawisk w najbliższej przyszłości na podstawie analizy dynamiki zjawisk,
OCENA DOBRA
- wielostronne scharakteryzowanie cech społeczno-gospodarczych Polski oraz poszczególnych regionów za pomocą map tematycznych,
- umiejętność wyciągania wniosków dotyczących dynamiki zjawisk na podstawie danych statystycznych,
- określenie znaczenia różnych działów gospodarki,
- umiejętność podania przykładów wskazujących współzależność środowiska przyrodniczego i sposobów gospodarowania,
- umiejętność dynamicznego ujmowania zjawisk na podstawie serii danych statystycznych,
- umiejętność scharakteryzowania istoty i zróżnicowania przestrzennego omawianych problemów społecznych i gospodarczych,
- odczytywanie z map tematycznych informacji o zróżnicowaniu poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego krajów,
OCENA DOSTATECZNA
- umiejętność scharakteryzowania własnego regionu i określenia jego specyfiki,
- umiejętność wykorzystania mapy jako źródła informacji,
- umiejętność odczytania informacji o dowolnym regionie Polski na podstawie map tematycznych,
- podstawowe informacje na temat głównych cech gospodarki różnych regionów Polski,
- umiejętność wykazania zróżnicowania przestrzennego gospodarki Polski,
- umiejętność ogólnego scharakteryzowania najważniejszych problemów społecznych i gospodarczych świata,
- wskazanie na mapie politycznej i gospodarczej świata obszarów o szybkim tempie wzrostu liczby ludności,
- umiejętność wyszukania artykułów prasowych na wybrany temat, umiejętność wyszukania danych statystycznych na wybrany temat.
OCENA DOPUSZCAJĄCA
- wskazywanie głównych obiektów geograficznych na mapie Polski,
- wskazanie położenia własnego regionu na mapie Polski,
- ogólna orientacja w zróżnicowaniu przestrzennym gospodarki Polski,
- umiejętność opisania głównych cech społecznych i gospodarczych własnego regionu,
- umiejętność wyliczenia głównych problemów współczesnego świata,
KRYTERIA OCEN GEOGRAFIA - GIMNAZJUM KLASA III OCENA CELUJĄCA
- uczeń posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania,
- biegle posługuje się wiadomościami związanymi z programem nauczania geografii w klasie III,
- samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne oraz wykazuje własną inicjatywę w ich rozwiązywaniu,
- reprezentuje szkołę w olimpiadach, konkursach,
- bierze czynny udział w zajęciach dodatkowych związanych z przedmiotem,
- samodzielnie rozwija swoje zainteresowania w kierunku nauk geograficznych.
OCENA BARDZO DOBRA
- umiejętność przewidywania przebiegu zjawisk w najbliższej przyszłości na podstawie analizy dynamiki zjawisk,
- oszacowanie nasilenia w Polsce problemów społecznych i gospodarczych występujących w świecie,
- umiejętność scharakteryzowania poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego i struktury gospodarki krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz sąsiadów Polski na podstawie danych statystycznych,
- samodzielne przygotowanie argumentów do dyskusji "Za czy przeciw integracji?" i zaprezentowanie ich podczas dyskusji,
- znajomość procesów prowadzących do globalizacji gospodarki, wskazanie krajów pełniących różną rolę w międzynarodowym podziale pracy,
- dostrzeganie pozytywnych i negatywnych skutków globalizacji.
OCENA DOBRA
- umiejętność podania przykładów wskazujących współzależność środowiska przyrodniczego i sposobów gospodarowania,
- umiejętność dynamicznego ujmowania zjawisk na podstawie serii danych statystycznych,
- umiejętność scharakteryzowania istoty i zróżnicowania przestrzennego omawianych problemów społecznych i gospodarczych,
- umiejętność wykorzystania informacji prasowych do samodzielnego wykonania mapy konfliktów zbrojnych na świecie,
- umiejętność wykorzystania informacji prasowych o aktualnych problemach gospodarczych Polski i Unii Europejskiej,
- dostrzeganie i ocena korzyści oraz kosztów integracji Polski ze strukturami europejskimi,
- wskazanie krajów o największym znaczeniu w gospodarce światowej.
OCENA DOSTATECZNA
- umiejętność ogólnego scharakteryzowania najważniejszych problemów społecznych i gospodarczych świata,
- wskazanie na mapie politycznej i gospodarczej świata obszarów o szybkim tempie wzrostu liczby ludności, obszarów niedoboru żywności i miejsc konfliktów zbrojnych,
- odczytywanie z map tematycznych informacji o zróżnicowaniu poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego krajów,
- umiejętność scharakteryzowania zróżnicowania gospodarczego dowolnego kraju europejskiego na podstawie map gospodarczych,
- wskazanie przykładów związków gospodarczych Polski z innymi krajami (w tym z sąsiadami Polski),
- wymienienie korzyści i kosztów integracji gospodarczej Polski z Unią Europejską,
- umiejętność wykazania znaczenia międzynarodowej wymiany towarów i informacji,
- wyjaśnienie pojęcia "gospodarka światowa".
OCENA DOPUSZCAJĄCA
- umiejętność wyliczenia głównych problemów współczesnego świata,
- ogólna orientacja w zróżnicowaniu poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego świata
- wskazanie położenia najbogatszych krajów świata na mapie politycznej,
- wskazywanie największych krajów oraz sąsiadów Polski na mapie Europy,
- rozumienie pojęcia integracji politycznej i gospodarczej,
- wskazanie głównych celów integracji politycznej i gospodarczej.
opracowała Elżbieta Kocikowska nauczycielka Zespołu Szkół w Bierzwnicy |